Зберігання і транспортування дизельного палива
Дизельне паливо належить до категорії відносно невибагливих продуктів у плані зберігання і перевезення. Для нього практично не потрібно спеціального складського обладнання та систем регулювання температурного режиму. Звісно, існують специфічні вимоги до ємностей, умов зберігання, спецтехніки – ці показання виконати досить просто.
Ємності для дизельного палива
Основні вимоги до якості ємності для зберігання дизельного палива – щоб паливо не взаємодіяло з іншими хімічними речовинами, щоб ємність не протікала, була надійно закритою і безпечною в транспортуванні. Для зберігання застосовуються спеціальні резервуари, сконструйовані з урахуванням циркуляції повітря – їх оснащують спеціальними клапанами, що забезпечують доступ повітря, але водночас перешкоджають потраплянню вологи всередину. Основні вимоги висуваються не стільки до складу металу, з якого виготовлено корпус резервуара, скільки до конструкції дренажної системи. Ємності, не оснащені силікагелевими клапанами, слід регулярно перевіряти на наявність конденсованої вологи.
Для зберігання і транспортування дизпалива також виготовляються пластикові ємності з поліетилену високого тиску. Пластикові баки зручні, оскільки бувають різних розмірів і дають змогу зберігати паливо в невеликих приміщеннях (наприклад, під час опалення будинку). Ємності під дизпаливо являють собою безшовні оболонки зі збільшеною товщиною стінок (до 8 мм), що значно підвищує надійність, міцність і довговічність виробів. Вони міцніші та легші за металеві аналоги, що дає значні переваги під час транспортування та експлуатації. Температура використання ємностей від -40 до +50°С.
Зберігання на відкритих і закритих майданчиках
Під час зберігання дизельного пального на відкритих майданчиках слід враховувати коливання температури повітря, які можуть призвести до зміни тиску в ємностях, а також імовірність конденсації вологи, що може вплинути на якість дизельного пального. Слід звернути особливу увагу на розташування ємностей. Встановлення пробками догори загрожує просочуванням дощової (або конденсованої) вологи всередину бочки, що може негативно позначитися на її вмісті. Не менш важливим є вибір поверхні, на яку мають встановлюватися ємності – це знову ж таки пов’язано з впливом вологи на поверхню тари. Так, неприпустимим є встановлення резервуарів із дизельним паливом на землю.
Умови зберігання палива на відкритих майданчиках можуть забезпечити стелажі та навіси, які дадуть змогу знизити ймовірність впливу вологи на металеву поверхню ємностей. Можливе застосування брезентових покриттів, але в цьому разі має бути забезпечена циркуляція повітря. Бочки рекомендується встановлювати в похилому положенні, при цьому пробки ємностей мають бути повернуті так, щоб їхні сальники стикалися з масляною сумішшю.
Зберігання дизельного палива в складських приміщеннях передбачає певні вимоги – як щодо розташування складу, так і щодо його оснащення. Оптимальні умови мають забезпечити: зручний доступ для транспортних засобів і достатню для їхнього маневрування площу; необхідне для проведення навантажувально-розвантажувальних робіт обладнання; зручне з погляду контролю та інвентаризації розташування стелажів; наявність “чистої” зони (відсутність пилу) для відливання палива. Обов’язкова вимога для зберігання дизельного палива – сухість складу. Підвищена вологість може спровокувати корозію металевих ємностей і викликати витік їхнього вмісту. Щодо температури складського приміщення слід пам’ятати про те, що перегрівання деяких паливно-мастильних матеріалів може спричинити випаровування їхніх компонентів, а значне перевищення середньої температури загрожує загорянням сумішей.
Спеціальна техніка для транспортування дизельного палива
Від умов перевезення залежить збереження властивостей, властивих якісному паливу. Адже згідно з ГОСТом 305-82, “виробник гарантує відповідність дизельного пального вимогам цього стандарту при дотриманні умов транспортування і зберігання”. Доставка дизельного палива здійснюється бензовозами і залізничними цистернами.
Під час доставки дизельного палива особливу увагу приділяють техніці безпеки. Автоцистерни (бензовози) в обов’язковому порядку обладнують донними клапанами, що захищають від проливання вмісту. Усі бензовози повинні мати броньований бак і екрановану електропроводку. Від удару ззаду спеціалізовану автоцистерну оберігає бампер особливої форми і протипідкатний брус. Крім звичайного вогнегасника, на бензовоз встановлюється і ящик із піском, призначений для присипання розлитого пального.
Зазвичай у систему зливу спеціалізованої автоцистерни для перевезення дизельного пального включається насос, що спрощує розвантаження і завантаження. Цистерна бензовоза оснащується дихальними клапанами, які не дають змоги концентруватися парам пального, і таким чином унеможливлюють перепади тиску в цистерні. Безліч бензовозів, які в наш час експлуатуються в нашій країні, мають верхню систему наливу. У країнах Європи останнім часом використовують бензовози з нижнім завантаженням, які менше забруднюють навколишнє середовище.